Isä olen täällä maailman toisella puolen,
Ja laulan pappadaduda pa pappa du dadappa!
Äiti älä pelkää kyllä pidän itsestäin huolen,
Ja laulan pappadaduda pa pappa du dadappa!

keskiviikko 29. toukokuuta 2013

Olen kesken, en siis lainkaan valmis täältä poistumaan! Juuri kun on meno käynyt elämältä maistumaan..

Nyki reissun jälkeen olikin sit jäljellä enää 3 päivää koulua, jotka meni ihan mukavasti!:)
Tiistaina saatiin vuosikirjat ja kaikki 3 päivää kaikki allekirjotteli toistensa vuosikirjoja ja kirjotteli sinne kaikkee ihanaa! Mulla ainakin omaani lukiessa
tuli helposti hymy huulille :) Viimenen koulu päivä meni mulla ainakin paljon valokuvaillessa viimesiä muistoja kaikista!

A.P Biologyn tunnilla pidettiin hauskaa!


Tässä sitten vielä suurin osa mun lähimmistä kavereista!
Jessica totta kai, Roberto, Marco, Marco, Eddie, Yoshi (japanista) ja Brian!


Torstaina heti koulun jälkeen pistettiin kamat kasaan ja pakattiin ne autoon ja lähettiin perheen ja Jaken kihlatun Whitneyn ja
mun kolmannen veljen vauvan, Aimsleen (10kk)
 kaa leireileen Grand Teton - vuorille!


Torstai-iltana ei ehitty ku pistää teltta pystyy ja sytyttään nuotio ku tuli jo pimee. Istuskeltiin iltaa nuotion ympärillä ennen ku mentiin nukkuun!

Perjantai-aamu oli kyllä perkuleen kylmä, yöllä oli menny ilmeisesti pakkasen puolelle, kun pöydän reunoilta roikku pikkusia jääpuikkoja :D 
Myöskin pikku Aismlee oli yöllä vilustunu ja itku niin vihasesti keskellä yötä, että mun host-äitin piti lähtee keskellä yötä kotiin sen kaa ja Kenton meni mukaan.
Aamupalan jälkeen lähettiin vaeltaan! Maisemat oli aivan upeet ja matkaa kerty about 7 mailia eli reilu 11km.




Iskä tää on sulle! ;)



Suunniteltu reitti oli pitempi kun sen 7 mailia, mutta ei voitu jatkaa loppuun asti kun tuli lumiraja vastaan! Käännyttiin sit takasin..


Jake, Makailee ja Whitney!

Lauantai-illalla mentiin sit käymään viä samanlaisessa kuumavesi maakylpylässä, kun Lava Hot Springsit (mistä on postannu joskus aikasemmin) on,
ja lilluteltiin siellä ja rentouduttiin pitkän vaelluspäivän jälkeen!
Illalla kun myöhään päästiin kotiin ei jaksettu ees nuotioo sytyttää, vaan kömmittiin suoraan makuupusseihimme tutitmaan.

Lauantai-aamuna oli jo lämpimämpi ja ku istuttiin aamupalapöydässä meidän leirille tuli pikku vierailija :D Tää on kuulemma iso täyskasvunen hirvi! :o
Mä kun luulin että tää on teinihirvi heh, Suomen hirvet on paaljon isompia :)




Aamupalan jälkeen purettiin leiri ja pakattiin kamat autoon enneku lähettiin kalliokiipeileen!
Tää oli vaikee seinä nousta ylös, vaikka onkin tosi loiva, mutta muutamassa kohtaa ei oikeen ollu kohtia, mistä ottaa käsillä kiinni :S


Ja tultiin myöskin alas päin! Oli ihan huippua :D



Hirvien lisäks nähtiin myös murmeli!


Kiipeilyjen jälkeen otettiin toinen polku vesiputouksen viertä ylöspäin! Se oli tosi jyrkkä ja mentiin aika pitkälle ylös..alas tullessa pitikin olla varovainen!



Sit syötiin vielä aikanen dinner ennenku lähettiin tien päälle suuntana koti! Tässä vielä vähän kauempaa Grand Teton vuoret! 


Tässä vielä mun maailman mahtavin host-perhe! 



Maanantai oli Memorial Day, jolloin kaikki käy siis aina viemässä kukkia läheistensä haudoille. Myöskin host-isän siskot perheineen tuli meille kylään syömään.

Tiistaina meillä oli sit viimenen tyttöjen päivä Jessican kaa Idaho Fallsissa!
Ei hitto mulla kyllä tulee tätä naista ikävä..Jessica on niin huippu tyyppi ettei toista löydy! <3


Kun tulin kotiin Makaileella oli mulle pikkunen lahja..se oli ostanu meille ihanat "Sisters forever" kaulakorut!!
Makailee on aivan ihana ihminen, mun kiltti ja sulonen, rakas pikkusisko!


Tää päivä (keskiviikko) menikin sit pakkaillessa ja muuta touhuillessa...nyt meen kattoon koulun Graduation juhlaa ja 11 aikaan alkaa sit meidän
Senio All Night party! sää nähä mitä se pitää sisällään!;)

Huomenna onkin sit lähtö kotiin.. pelottavaa... Mun vuosi on ollu aivan mahtava vaikka välillä onkin ollut kauhee koti-ikävä, tai ketuttanu joku asia,
mutta en kadu, että toteutin unelmani! Elokuussa kun tulin tänne tähän hetkeen tuntu olevan ikuisuus, enkä voi uskoo et se on täällä jo! 

Mä kiitän kaikkia, jotka on auttanu ja tukenu mua mun vuoden aikana, varsinkin äitiä ja iskää, jotka päästi mut lähteen ja teki mun unelmasta totta!
Ja mun rakasta poikakaveria Mariusta, joka jakso mua melkein vuoden odottaa!! Yli huomenna nähdään!!<3




keskiviikko 22. toukokuuta 2013

One hand in the air for the big city! Street lights, big dreams, all looking pretty. No place in the world that can compare, put your lighters in the air, everybody say yeah, yeah, yeah, yeah..!!

Viime viikonloppuna osallistuin mun järjestön järjestämälle reissulle New York Cityyn. Reissun nimi oli Extended Weekend in NYC, 
eli matkustuspäivät perjantai ja maanantai, ja vain kaksi kokonaista päivää Nykissä. Ekana iltana, kun päästiin perille, meillä oli pizza partyt hotellilla,
jolloin meille kerrottiin reissun ohjelma ja totta kai säännöt. Meitä oli siellä kaiken kaikkiaan 49 vaihtaria eripuolilta maailmaa, jotka siis nyt asuu täällä jenkeissä.
Mun kaveri Duyen, joka asuu siis Pocatellossa, tuli kans sille reissulle, mut me ei tiedetty et ollaan molemmat menossa, eikä nähty toisiamme, ennekö oltiin 
lastautumassa lentokoneesta ulos Newarkissa, vaikka samalla lennolla oltiin oltu! 


Illalla meillä oli vielä vähän vapaa aikaa mennä ihan hotellin vieressä olevaan isoon Outlet ostariin!
Tässä on siis mä ja Duyen, sekä tytöt Brasiliasta Mayara, Amanda ja kolmannen nimee en nyt muista, heh :D


Amanda ja Mayara oli siis mun ja Duyenin kaa samassa huoneessa.


Lauantai aamuna ajeltiin sitten hotellilta, joka siis oli New Jerseyn puolella, itse New York Cityyn!


Eka stoppi oli heti Macy's, joka on siis yks maailman isoimmista tavarataloista, ja siellä meillä oli sit vapaa-aikaa. Mä ja Duyen suunnattiin saman tien 
parin korttelin päähän Empire State Buildingiin ja ostettiin liput ylös.. Huhhuh kun oli muuten kallis..


..mutta näkymät ehdottomasti sen arvoset!





Että mä sitten rakastan Nykin arkkitehtuuria! Pilvenpiirtäjiä, uusia ja moderneja, sekä vanhoja ja rumia! Sataman tuntumassa oli jopa Tamperelaisittain
tutun Jugend -tyylin tapasia, vanhoja ja koristeellisia rakennuksia! Tosi kauniita. Tässä yks mun lemppareista! :D


Sitten kun päästiin takasin maan pinnalle sieltä korkeuksista alkokin jo olla lounas aika. Me päätettiin olla kunnon New Yorkereita
 ja ostettiin lounaaks Dirty Dogit, Nykin kuuluisat hodarit katukojusta, joita oli IHAN KAIKKIALLA! Samoten Starbuckseja oli ihan joka kadun kulmassa.




Kadut oli myös täynnä tälläsiä kojuja, joista voi kuvassa näkyvien pikku naposteltavien lisäks ostaa päivän lehdet ym.



Sit hypättiin takas bussiin ja suunnattiin Grand Central Stationille!





Käytiin myös Grand Central Stationin kauppahallissa! Oisin voinu ostaa koko kauppahallin ihan tyhjäks! 



Sitten hetken kiertelyn jälkeen suunnattiin takas bussille, joka vei meidät kuuluisaan karkkikauppaan, Dylan's Candy Bariin! 
Siinä kuitenkin kun odoteltiin bussia sain napattua taas mahtavan "Only in New York.." kuvan :D Tytöt meni sit pyytään poliisia ottaan niistä kuvan :D


Huomatkaa toki hodarikoju ;)


Siellä oli oikeen kunnon iso suklaalähde..


..ja jotain tosi tutunnäköstäkin löyty! :D


Suklaakin myytiin isoina paloina joista kakun tapaan sai leikata semmosen palan ku halus..


..ja herkullisen näkönen sateenkaariseinä, josta sai ostaa sen värisiä karkkeja ku halus! :)



Sen pikastopin jälkeen suunnattiinkin 5th Avenuelle, jokahan on se kuuluisa shoppailukatu, jossa tosiaan oli ihan mukavan kallista :D


Sellaset alennusmyynnit :D


Totta kai käytiin myös Tiffanylla, ja nähtiin se kuuluisa Tiffany Diamond!



Sitten vielä ennen Dinneriä käytiin pikasesti tsekkaan Rockefeller Center.


Rockefeller Centerin edessähän on aina talvisin Nykin luistelukenttä, mutta kesäsin se on ravintolaterassi.


Kyllä se Suomenkin lippu sieltä löyty!


Matkalla illan viimeseen stoppiin Time Squareen ajeltiin hauskan Flat Iron Buildingin ohi!



Nykissä kyllä näkee jos millasta häröilijää! Tää jätkä tais tosin olla töissä :D






Time Squarella vietettiin sitten pari tuntia ja ehti mukavasta ilta pimetä siinä ja nähtiin Time Square edustavimpaan kellonaikaan myös!:)
Sitten uupuneena pitkän päivän jälkeen takasin hotellille ja seuraavana aamuna herätys olikin sit 6:30 ja päivä alko purjehduksella Vapauden patsaan ohi!
Meidän harmiks sää ei sit ollukkaan ihan niin hyvä, kun oli ennustettu, ja sade tai oikeestaan tihutus alkokin sit maanantain sijaan jo sunnuntaina..





Hehkeinä tuulen ja sateen jälkeen turvallisesti satamassa :D


Sunnuntain ohjelmassa oli sit lower Manhattan, kun lauantaina kierreltiin uptownia.


Käveltiin satamasta ensin Wallstreetin ja New Yorkin Stock marketin kautta Ground Zerolle.


Ground 0 on siis se alue, jossa World Trade Center -twin towerit seiso ennen 9/11 terrori-iskua.
Siellä on siis kunnon rakennustohina vieläkin kesken, kun 2006 aloitettu uusi Freedom tower pitäis valmistua tämän vuoden puolella. 
Sunnuntaina kun kerran oli ihana sateinen päivä, pilvenpiirtäjien nimi tuli todella loistoon. Freedom Towerista ei siis näkynyt edes puolia :D



Meidän opas kerto meille henkilökohtasia kokemuksiaan siitä terroristi iskusta.. vielä viikonkin jälkeen tapahtumasta alueella leijaili vieläkin musta savupilvi, 
joka siis tapahtumapäivänä oli niin paksu, ettei kuulemma nähny edes puolen metrin päähän. Alueelta löydettiin parin vuoden ajan koko ajan 
lentokoneiden ja ruumiinosia, ja kuulemma toukokuun ekalla viikolla vielä löydettiin lentokoneen osa joidenkin rakennusten välillä! Huhhuh..

Sieltä jatkettiin hieman mietteliäinä Soho-alueelle, China Towniin ja Little Italyyn! Ne oli täynnä ihania ravintoloita ja kaiken maailman matkamuistokauppoja..




..joissa myytiin vaikka mitä krääsää!


Sieltä ei tullu otettua kuvia ollenkaan, koska sato vettä ja koko alue oli tupaten täynnä ihmisiä! Noi pari kuvaa on Duyenin kännykällä.

Käytiin lounalla ihan oikeessa Kiinalaisella, syömässä ihan oikeesta kiinalaista ruokaa, eikä mitään amerikkalaista kakkaa! :D
Kanat oli ihan oikeeta kanaa, eikä mitään kananugetteja haha! Oi että oli hyväääää!


Sit keräännyttiin taas bussille ja sateen yllyttyä hieman tuli suunnitelmiin pieni muutos.. Lähettiin ajeleen bussillä ympäri kaupunkia, 
kun ei viittiny ulkona sateessa olla. Kuvia yritin toki ottaa, mutta ei niistä mitään tullu. Missattiin sateen takia mm. Central Park ja the High Line, 
joka on siis Nykin läpi kulkeva suljettu junarata, joka on nykyään puisto, ja pari muutakin juttua..

Päivällisaikaan mentiin kierteleen South Street Seaporttiin pikku ostariin, jonne saatiin ruokakupongit, ja saatiin siis valita (vaihtoehdoista) mitä haluttiin syödä.


Me Duyenin kaa totta kai sushille!


Sielläkin oli kauheesti matkamuistokauppoja, joista yhdessä eteen tuli ihana yllätys! Lippuhyllyllä oli Suomenlippu esillä! Jee:)


Viimenen juttu, missä käytiin oli sit Brooklyn Bridge!! Hyvänä päivänä se olis ollu ihan täynnä ja oikeesti kovassa käytössä,
mut eihän siellä sateella ketään ollu:D 




Sitten pitikin jo sanoo heipat New York Citylle ja ajeltiin hotellille.
Maanantai olikin sitten kotiinpaluupäivä, ja meidän lennot lähti kaikki vähän eri aikoihin. Mun ja Dueyenin, sekä 2 pojan lento lähti vasta iltapäivällä, 
joten me ehdittiin vielä mennä sinne uudestaan sinne ostarille!




Jose Ecuadorista, Duyen Vienamista ja Satul Taimaasta, mentiin samalla lennolla Salt Lake Cityyn!
Jose siis asuu kans Idahossa ja Satul Washington Statessa :)

Ootte varmaan Suomessa kuullu siitä Oklahoman tornadosta..? No joka tapauksessa meidän paluulento oli kyllä aikamoista pomppimista koko matkan :D

Huomenna mulla on sit vika koulupäivä ja mun vaihtovuoden vika viikko lähtee käyntiin samalla! Pelottavaa..mutta ihanaa!