Isä olen täällä maailman toisella puolen,
Ja laulan pappadaduda pa pappa du dadappa!
Äiti älä pelkää kyllä pidän itsestäin huolen,
Ja laulan pappadaduda pa pappa du dadappa!

lauantai 24. marraskuuta 2012

Olemisen riemu ei ravistele olkapäitä, runoilijan kehto ei ole ruusuista tehty koskaan..

Maanantaina mulla aamu alko vähän huonosti ja väsytti, mutta kun koulun jälkeen käytiin ruokakaupoilla mä ostin ittelleni Ben&Jerry'siä nii johan parani päivä heti :D
Tiistaina oli taas hyvä aamu ja kun aamupuuron jälkeen lähettiin kouluun ulkona oli näin upee auringonnousu!


Viikon viimesenä koulupäivänä eli tiistaina fysiikan tunnilla katottiin leffaa October Sky, joka oli ihan hyvä :)
Ruokiksella Luisalla oli myös jotain tuttua mukana..kinder muna! Siinä sitten kävi ilmi, että amerikassa ei saa olla leluja 
piilotettuna karkin sisään, koska se on vaarallista haha :D Mäkin sain nauttia palasen hyvää suklaata!


Vaikka justiin valittelin, että amerikkalainen suklaa on pahaa, nii kyllä mä täältä löysin kuin löysinkin hyvää suklaata!! 
Terry's appelsiini suklaa, ah.. mut on se kyllä kallistakin..


Tähän väliin sitten vähän maisemakuvaa.. kyllä se täälläkin kylmä jo on kun jokikin oli jäässä :D



Torstaina heräsin sitten kännykän pirinään kun hyvän Thanksgivingin toivotuksia ropisi:)
Me syötiin thanksgiving dinner tosi aikasin, n. 2 aikaan.. Tässä pari kuvaa tarjoiluista.


Meillä oli käymässä mun sisarukset Desiree ja Jonathan perheineen, seka Joseph. Meille tuli myös joku toinen perhe, joita mä en siis tuntenu.. 
Kaiken kaikkiaan meitä täällä oli 19, joten jouduttiin syömään kahdessa pöydässä kahdessa :D 
Ruoan jälkeen istahdettiin sohvalle katsomaan leffaa Baptists at our barbecue ja herkuteltiin kurpitsapiirakalla ja jätskillä!


Illalla kaiken tän syömisen jälkeen mä lähdin lenkille!

Yöllä en jostain syystä saanu oikeen unta ja aamulla olikin sitten aikanen herätys Black Fridayhin shoppaileen! 
Black Friday on siis thanksgiving-torstain jälkeinen perjantai ja kaupat aukee klo 12 yöllä kunnon alennusmyynneillä! Me tosin mentiin sinne vasta aikasin aamulla, 
jotta vältettäs pahin tungos.. Mulle tarttu mukaan mekko, 2 kengät, kaulahuivi ja villapaita ja kaikki yhteensä makso alle 100 dollaria! 
Menin sitten perjantai-iltanakin käymään lenkillä kun muuta tekemistä ei ollu ja siellä pimeessä juostessa näin tähdenlennon!

Täällä on tapana laittaa joulukoristeet heti Thanksgivingin jälkeen, joten meilläkin on siis jouluvalot jo ulkona ja joitain koristeluja sisällä.. voi luoja vielä ei oo ees joulukuu!! Täällä amerikassa joulu muutenkin vaikuttaa tosi kaupalliselta jutulta.. En tykkää!

Me käytiin tänään Cherien ja pikku Justinin kanssa kattomassa heppoja ja kanoja, sillä välin kun miehet viimeisteli jouluvaloja ja Kat oli tanssimassa..




lauantai 17. marraskuuta 2012

I like it in the city when the air is so thick and opaque, I love to see everybody in short skirts, shorts and shades. I like it in the city when two worlds collide. You get the people and the government, everybody taking different sides..

Mun sadannen vaihtaripäivän kunniaks aattelin tehdä postauksen siitä mitä kaikkee mulla on ikävä Suomesta, koska viime viikolla ei tapahtunu yksinkertasesti mitään jännää. Ihan perus arkee siis, ensimmäinen jakso alkaa olla lopuillaan (täällähän niitä on vaan kolme) ja kokeita riittää. Mä niin odotan jakson vaihtumista, koska kuuteen jaksoon tottuneena oon jo ihan lopen kyllästyny mun kursseihin! :D Ens viikolla on Thanksgiving, eli on vaan 2 päivää koulua ja sit syödään! :D

No mutta sitten niihin ikävän aiheisiin.. Se on kyl oikeesti jännä huomata miten jotain asioita pitää niin itsestään selvyyksinä, että niitä ei osaa arvostaa ennen ku ottaa etäisyyttä ja huomaa, ettei asiat ihan niin oo kaikkialla! Mua on alkanu ihan tosissaan ärsyttään se, miten jotkut valittaa miten huonosti asiat on suomessa! "Miten niin hyvinvointivaltio??" kuulee liian monen suusta.. Mä oon täällä saanu todistaa sitä, ettei ihmisillä vältämättä oo rahaa mennä lääkäriin, tai että äitiysloma on vaan kaks viikkoo ja paljon muuta!

 Mä oon täältä löytäny tasan kaks asiaa, jotka on paremmin kun suomessa: 
1. Pizza! 
Paksu ja pehmeä pohja, sekä paljon täytteitä!
2. Kaikki on halvempaa.
Siitä tullaankin aiheeseen, jossa mulla oli alkuun totuttelemista: täällä verot lisätään hintaan vasta kassalla, eli se hinta jonka hintalapussa näät ei oo se oikee hinta! 
Lisäks verot ihan kaikkeen on sama, eli Idahossa 6%, suomessahan se vaihtelee hyödykeittäin.

No mutta ensimmäinen ikävän aihe on tässä:
(Postauksen kuvat kopioitu netistä)
Ruisleipä ja tarkemmin Vaasan Ruispalat! Täähän on vaan pohjoismaalainen herkku, eikä täällä olla kuultukkaan ruisleivästä! 
Mun ehdoton lemppari on ruisleipa kylmäsavulohella, keitetyllä kananmunalla ja kurkulla! Voih, vielä täytyy yli puoli vuotta odottaa...:(


Toiseksi mulla on ikävä kalaa ja varsinkin lohta! Ja oikeestaan ylinpäätään suomalaista ruokaa! Täällä sisämaassa ei syödä kalaa ollenkaan.. Mä oon tosiaan tasan kerran syöny kalaa, kun tilasin sitä ravintolassa.


Muita perisuomalaisia ruokia, mitä on ikävä on mm. makaroonilaatikko, hernekeitto ja mustamakkara!

Täällä pikkukylässä asustaessa on kyllä ikävä ison kaupungin ääniä ja valoja ja ylinpäätään sitä fiilistä! 
Täällä mua välillä tosissaa ahdistaa, että kaikki tuntee kaikki, kaikki on sukua kaikille ja mitä ikinä teetkään, kaikki tietää siitä!

Tampere! <3


 Myöskin iso asia on julkinen liikenne! Mulla on niin monesti jääny menemiset menemättä, koska en oo saanu kyytiä.. 
Ja ylinpäätään se, että kaikkialle mennään autolla ärsyttää! Täällä ei edes oo mitään kävelyteitä missään! 
Mullakin on koululle matkaa alle 5km koululle, minkä vois ihan hyvin polkee pyörällä, 
mutta ei puhettakaan semmosesta koska pitäs ylittää iso tie, missä ei oo suojateistä tietookaan..


Täällä ei myöskään oo katuvaloja missään.. Tai no "keskustassa" on parissa paikkaa haha :D 
Myöskin tässä joulun alla mulla on ikävä Tampereen jouluvaloja! 
Tänä jouluna mulla jää myös Tampereen joulutori koluamatta! :( Käytää te nauttimassa munkin puolesta!!



Joulun alla talven lähestyessä alkaa myös olla järkyttävä ikävä saunaa!! 





Mä asun täällä tosiaan mormoniperheessä ja täällä on suurin osa ihmisistä mormoneita. Mormoneilla on tosi paljon kaikkia kummallisia sääntöjä ja tapoja. Muutamia esimerkkejä vois olla, että kirkossahan käydään joka sunnuntai, aamusin ja iltasin on perherukous, ruoka pitää aina siunata ennen syömistä ja päivittäin pidetään perheen kanssa "oppitunti", eli luetaan raamattua tai mormonien kirjaa. Toi oppitunti on oikeestaan ainoo, mihin mä en osallistu, koska ne pitää sen aina aikasin aamulla ennen ku mun host-isä lähtee töihin ja mä haluan nukkua!! Seurustella ei saa ennen ku on 16 ja silloinkaa ei saa käydä kaksin ulkona, vaan pitää "ryhmädeitata". Pukeutumisesta ollaan tosi tarkkoja, tatuoinnit ja lävistykset on ehdoton ei. Yhdet korvikset hyväksytään. Ja mitä leffojen katteluun ja musiikin kuunteluun tulee, jos on vähänkin seksiä tai väkivaltaa, nii ei sais kattella.. Munkin host-äitiltä tulee heti sanomista jos leffassa sanotaan ykskin kirosana. Homoseksuaalisuus on vakava synti, eikä seksiä saa harrastaa ennen avioliittoo. Kahvi, tee, alkoholi, tupakka ja huumeet tottakai on kaikki ehdoton ei. Siitä tullaankin seuraavaan asiaan, nimittäin ihaniin kahvitteluhetkiin mun rakkaiden ystävien kanssa ja ylinpäätään kahvin juotiin!


Teetä mä täällä saan juotua, koska sitä on helppo keittää ja ostan vaan omat teeni, mutta keneltäkään ei löydy kahvinkeitintä nii se on vähän hankalampi! 
Toinen iso miinus tässä pikkukylässä on, ettei täältä löydy Starbucksia!!

Viidentenä on ehdottomasti suomalaiset karkit ja suklaa! Fazer henkeen ja vereen!
Tässä tätä postausta kirjottaessa ihan huomaamatta uppos melkein koko levy Fazerin Lontoonraetta :D


Myöskin irtokarkit suomessa on jotain niin taivaallista! 

Tässä mun lempparikarkkeja! Mä on salmiakki-ihminen! :D 

Tää ei oo kopioitu netistä :D
TYK! TYK! TYK!

Mulla on myös ikävä tykkiä! <3
Ja ylinpäätään suomalaista lukioo ja koulujärjestelmää. Täällä tuntuu kun ois yläasteelle palannu!
Koulussa on tosi tiukat pukukoodit: 
-Paidan pitää peittää olkapäät, tissivaon ja maha ei saa vilkkua.
-Alusvaatteita pitää käyttää, haha! (mistähän ne sen tietää jos ei käytä)
-Shortsit ja hameet pitää olla reiden puoliväliin ja/tai sormenpäihin asti käden roikkuessa rentona sivulla
-Housuja ei saa käyttää "pussimaisesti" tai lantion alapuolella.
-Ei pyjamassa kouluun.
-Hattuja/huppuja ym ei saa pitää sisällä
-Kengät jalassa koko ajan
-Vaatteissä ei saa olla kuvia/tekstejä, jotka viittaa: huumeisiin, alkoholiin, tupakkaan, aseisiin, seksiin, väkivaltaan, rasimiin tai mihinkään laittomaan.
-Näkyvät lävistykset, paitsi korvakorut ja nenäkorut kielletty.
-Vahva ja tumma meikki kielletty.
Juu ei meillä suomessa, tai ainakaan tykissä!! :D
Jälki-istuntoo voi joutua todella helposti, myöhästymiset ja poissaolot on todella paha juttu! 
Musiikkia ei saa kuunnella välitunneilla ja puhelimet otetaan pois toisesta huomautuksesta, jos niitä käytetään tunnilla.
Muutenkin, ihan niin kuin varoteltiinkin, täällä mut on tosiaan palautettu lapsen tasolle..

Kaikesta huolimatta hyvin täällä menee! :D

Pyöräytin tässä tänään myös yhden ison asian, jota suomessa rakastan:
Karjalan piirakoita!!!


Oon myöskin monesti leiponut pullaa ja korvapuusteja, njam :)

sunnuntai 11. marraskuuta 2012

I've got boots and she's got wings, I'm hell on wheels and she's heavenly, I'd die for her and she lives for me, Cowboys and angels..

Lauantaina meillä oli Buddy Dance! 
Ne oli siis samallaiset koulun tanssiaiset ku Homecoming oli, joita täällä päin myös treffeiks kutsutaan, mutta tällä kertaa ei ollu formal, 
vaan teemana meillä oli Cowboyt ja Enkelit! Nää oli tyttöjen valinta, joten mä päädyin pyytämään sinne Katen deitin kaverin, Adrianin :)
Katerinan deitti Marco tuli hakemaan meitä kolmen aikaan ja sitä odotti aikamoinen yllätys:

Huomatkaa, tuliais-Ainot on käytössä!!

Larry ei ollu kotona, joten Cherie otti isännän roolin ja piti huolen, että meistä pidetään kunnolla huoli! Harmi, että Adrian asuu matkan varrella kaupunkiin, ihan toisessa suunnassa kun Marco, joten aateltiin että järkevämpi on että napataan Adrian matkaan sitten meidän jälkeen.. Oltais haluttu nähä Adrianinkin reaktio! :D Tässä Marco: 


Meillä päiväohjelmana oli siis luvassa Skittle-keilausta! Skittlesit on siis karkkeja, joita on erivärisiä (vähä ku m&m's) ja aina ennen omaa vuoroo piti ottaa skittle ja sen perustella minkä värin sait sun piti keilata eri tyylillä! Potkasten tai vasemmalla kädellä tai jalkojen välistä ym! Se oli ihan huippua :D 
Komediaakaan meiltä ei kyllä puuttunut, kun Katerinan housut ratkes! Siellä se sitten yritti keilata pyllistelemättä haha!! Voi toista:D
Sen jälkeen käytiin hakemassa Pizzat ja tultiin meille syömään ja pelaileen lautapelejä! Pelattiin Qwirklee ja vanhaa kunnon Unoo!


Sitten pojat lähtikin vetäseen Cowboy-kuteet päälle ja me alettiin kihartaan hiuksiamme ja vetästiin meidän enkeli-mekot päälle! 
Katerina taiko suoristusraudalla mulle tämmöset kutrit, mut tunnetusti mun hiukset ei tykkää olla kiharalla, joten ei ne kauaa pysyny tietenkää :D



Tässä pikkuset enkelit odottelee lehmipoikiaan :D



Adrian, mä, Kat ja Marco!
  
Sitten suunnattiinkin itse tansseihin! Heti sisään päästyämme päästiin tanssiin hitaat, kun tanssien nimikkobiisi Dustin Lynchin Cowboys and Angels alko soimaan! 
On muuten aivan mahtava biisi, sen pääsee kuunteleen tästä.
Sen jälkeen erehdyttiin tanssimaan myös pari nopeeta biisiä ennen kun mentiin ottamaan kuvat, joten kuvissa meillä ei ollu enää paljoo kiharoita jäljellä haha :D

Sitten lähdettiinkin takas kaupunkiin ja kohti walmarttia! (Paikallinen Prisma) Meidän seuraava aktiviteetti oli, että tehtiin toisillemme ostoslistat ja tiimeinä meidän piti mahdollisimman nopeesti käydä hakemassa kyseiset tuotteet meidän kärryyn ostoslistan mukasessa järjestyksessä ja sitten tavata sovitussa paikassa! Siellä sitten juostiin ympäri walmarttia ettimässä mitä randomeimpia juttuja ja ensimmäisen osan voitti Marco ja Kat! Toisessa osassa vaihdettiinkin sitten kärryjä ja meidän piti mahdollisimman nopeesti viedä kaikki tuotteet takas omille paikoillensa ja tavata taas sovitussa paikassa ja senhän mä ja Adrian vietiin ihan 6-0! :D Sen jälkeen lähettiinkin outojen katseiden saattelemana, mitään ostamatta takas kotiin! :D

Kotona pelailtiin sitten vielä vähän lisää lautapelejä ja syötiin pikku naposteltavaa! Kellon lähetyessä jo 12 alettiin olla jo väsyneitä ja naurettiin kaikelle haha! 
Adrian tosiaan päätti ottaa pikku päikkärit! :D

Haha ei ny oikeesti :P

Puoli yhden aikaa pojat lähtikin sitten ajeleen kotia kohti! Meillä oli ihan huippukivaa ja niin oli onneks pojillakin! Nää oli meinaan meidän molempien eka kerta suunnitella tälläset treffit, ku nää oli Katerinan ekat treffit (täällä yleisesti nuoret ei saa käydä treffeillä ennenku ne on 16), eikä me suomessa mitään tällästä tehä! :D 

Pojilla oli ihan mahtavat asut! Näiden upeidet bootsien lisäks niillä tosiaan oli ihan viimesen päälle heinän korret huulessa! :D



Sunnuntai-aamuna mua odottikin sängyn vieressä yllätys!! 
Meillä oli tänään vuosipäivä Mariuksen kaa ja se lähetti mulle kukkia ja suklaata! Mulla vaan on maailman paras poikaystävä, ette voi väittää vastaan!!! <3


 Oikeen hienostunu konvehtirasia! Nam :)


Yön aika oli tuprutellu taas lisää lunta ja aamulla meidän takapiha näytti tältä: 


Tässä myös aivan upee auringonlasku viime viikolta! Kuva on kännykällä otettu, koska olin juoksemassa, nii laatu on mitä on :)



Meillä on myös koulussa uus ällö projekti! Muutama viikko sitten leikeltiin sian sydämmiä, nytten leikellään kissoja! Opetellaan siis ruoansulatusjärjestelmää ja kyllä, joudun siinäkin opetteleen kaikki suolet ja kaikki englanniks! Mut eiköhän se siitä, vähä aika sitten jouduin kirjottaa täyspitkän esseen munuaisten toiminnasta, ja A:nhan mä siitä tottakai repäsin! :D Toivottavasti ette nää painajaisia! :P



torstai 1. marraskuuta 2012

It's close to midnight and something evil's lurking in the dark, Under the moonlight, you see a sight that almost stops your heart

Halloween!

Meidän Halloween alko jo maanantaina, kun suoraan tanssitunnilta suunnattiin Blackfootin Grandstand of Terroriin! Se oli siis sellanen "kummitusrata", ihan huippu! 
Jotkut jutut oli oikeesti pelottavia ja jotkut ihan sika hauskoja vaan. 
Paras oli kun yhdessä vaiheessa käveltiin pitkää pimeetä käytävää ja yhtäkkiä takaa kuulu moottorisahan ääni ja Texasin moottorisahamurhaaja juoksi takaa meitä kohti, siinä otettiin aika nopeesti jalat alle :D

Tiistaina meillä oli sitten luvassa Halloween juhlat, joissa tuli kyllä sitten taas herkuteltua! 
Meillä oli myös paljon kivaa ohjelmaa siellä ja Kat voitti myös parhaan asun palkinnon! 

Keskiviikkona oli sitten itse halloween ja me pukeuduttiin kouluun! 
Oltiin Katerinan kanssa molemmat kissoja ja Cherie pukeutu mummeliks hehe!



Mun ihanalle valkoselle pitsimekolle taitaa tulla lisääkin käyttöö, sillä ens viikon lauantaina olevassa Buddy Dancessa on Cowboyt ja Enkelit -teema! :D

Luisa oli Roxanne Ritchie Megamind-elokuvasta!

Bryson oli Megamind! Koulun paras asu :D


Halloweenissä oli myös vähän epäonnee matkassa, sillä Kat sai koulussa aivotärähdyksen liikkatunnilla ja oli lääkärin kautta sängyssä koko loppupäivän ja illan.. 
Ei päästy yhdessä trick or treat kierrokselle, mut Cherie tuli sit mun kanssa, et mä sentään pääsisin.. Täällä päin, kun talot ovat aika kaukana toisistaan, järjestetään pienemmille lapsille myös "trunk or treat" eli ihmiset ajo autonsa kirkon pihaan ja lapset kierteli autolta autolle karkkia kinuamassa, minä mukaan lukien! ;)



Mun karkkisaalis! Puolista tosiaan en tykkää, joten saa Katerinakin vähäsen kun kierros jäi häneltä väliin.. 
Katerina on jo kunnolla paranemaan päin! Edelleen päätä jomottaa mut mitään merkkejä mistään vakavemmasta ei ole! :)