Isä olen täällä maailman toisella puolen,
Ja laulan pappadaduda pa pappa du dadappa!
Äiti älä pelkää kyllä pidän itsestäin huolen,
Ja laulan pappadaduda pa pappa du dadappa!

lauantai 17. marraskuuta 2012

I like it in the city when the air is so thick and opaque, I love to see everybody in short skirts, shorts and shades. I like it in the city when two worlds collide. You get the people and the government, everybody taking different sides..

Mun sadannen vaihtaripäivän kunniaks aattelin tehdä postauksen siitä mitä kaikkee mulla on ikävä Suomesta, koska viime viikolla ei tapahtunu yksinkertasesti mitään jännää. Ihan perus arkee siis, ensimmäinen jakso alkaa olla lopuillaan (täällähän niitä on vaan kolme) ja kokeita riittää. Mä niin odotan jakson vaihtumista, koska kuuteen jaksoon tottuneena oon jo ihan lopen kyllästyny mun kursseihin! :D Ens viikolla on Thanksgiving, eli on vaan 2 päivää koulua ja sit syödään! :D

No mutta sitten niihin ikävän aiheisiin.. Se on kyl oikeesti jännä huomata miten jotain asioita pitää niin itsestään selvyyksinä, että niitä ei osaa arvostaa ennen ku ottaa etäisyyttä ja huomaa, ettei asiat ihan niin oo kaikkialla! Mua on alkanu ihan tosissaan ärsyttään se, miten jotkut valittaa miten huonosti asiat on suomessa! "Miten niin hyvinvointivaltio??" kuulee liian monen suusta.. Mä oon täällä saanu todistaa sitä, ettei ihmisillä vältämättä oo rahaa mennä lääkäriin, tai että äitiysloma on vaan kaks viikkoo ja paljon muuta!

 Mä oon täältä löytäny tasan kaks asiaa, jotka on paremmin kun suomessa: 
1. Pizza! 
Paksu ja pehmeä pohja, sekä paljon täytteitä!
2. Kaikki on halvempaa.
Siitä tullaankin aiheeseen, jossa mulla oli alkuun totuttelemista: täällä verot lisätään hintaan vasta kassalla, eli se hinta jonka hintalapussa näät ei oo se oikee hinta! 
Lisäks verot ihan kaikkeen on sama, eli Idahossa 6%, suomessahan se vaihtelee hyödykeittäin.

No mutta ensimmäinen ikävän aihe on tässä:
(Postauksen kuvat kopioitu netistä)
Ruisleipä ja tarkemmin Vaasan Ruispalat! Täähän on vaan pohjoismaalainen herkku, eikä täällä olla kuultukkaan ruisleivästä! 
Mun ehdoton lemppari on ruisleipa kylmäsavulohella, keitetyllä kananmunalla ja kurkulla! Voih, vielä täytyy yli puoli vuotta odottaa...:(


Toiseksi mulla on ikävä kalaa ja varsinkin lohta! Ja oikeestaan ylinpäätään suomalaista ruokaa! Täällä sisämaassa ei syödä kalaa ollenkaan.. Mä oon tosiaan tasan kerran syöny kalaa, kun tilasin sitä ravintolassa.


Muita perisuomalaisia ruokia, mitä on ikävä on mm. makaroonilaatikko, hernekeitto ja mustamakkara!

Täällä pikkukylässä asustaessa on kyllä ikävä ison kaupungin ääniä ja valoja ja ylinpäätään sitä fiilistä! 
Täällä mua välillä tosissaa ahdistaa, että kaikki tuntee kaikki, kaikki on sukua kaikille ja mitä ikinä teetkään, kaikki tietää siitä!

Tampere! <3


 Myöskin iso asia on julkinen liikenne! Mulla on niin monesti jääny menemiset menemättä, koska en oo saanu kyytiä.. 
Ja ylinpäätään se, että kaikkialle mennään autolla ärsyttää! Täällä ei edes oo mitään kävelyteitä missään! 
Mullakin on koululle matkaa alle 5km koululle, minkä vois ihan hyvin polkee pyörällä, 
mutta ei puhettakaan semmosesta koska pitäs ylittää iso tie, missä ei oo suojateistä tietookaan..


Täällä ei myöskään oo katuvaloja missään.. Tai no "keskustassa" on parissa paikkaa haha :D 
Myöskin tässä joulun alla mulla on ikävä Tampereen jouluvaloja! 
Tänä jouluna mulla jää myös Tampereen joulutori koluamatta! :( Käytää te nauttimassa munkin puolesta!!



Joulun alla talven lähestyessä alkaa myös olla järkyttävä ikävä saunaa!! 





Mä asun täällä tosiaan mormoniperheessä ja täällä on suurin osa ihmisistä mormoneita. Mormoneilla on tosi paljon kaikkia kummallisia sääntöjä ja tapoja. Muutamia esimerkkejä vois olla, että kirkossahan käydään joka sunnuntai, aamusin ja iltasin on perherukous, ruoka pitää aina siunata ennen syömistä ja päivittäin pidetään perheen kanssa "oppitunti", eli luetaan raamattua tai mormonien kirjaa. Toi oppitunti on oikeestaan ainoo, mihin mä en osallistu, koska ne pitää sen aina aikasin aamulla ennen ku mun host-isä lähtee töihin ja mä haluan nukkua!! Seurustella ei saa ennen ku on 16 ja silloinkaa ei saa käydä kaksin ulkona, vaan pitää "ryhmädeitata". Pukeutumisesta ollaan tosi tarkkoja, tatuoinnit ja lävistykset on ehdoton ei. Yhdet korvikset hyväksytään. Ja mitä leffojen katteluun ja musiikin kuunteluun tulee, jos on vähänkin seksiä tai väkivaltaa, nii ei sais kattella.. Munkin host-äitiltä tulee heti sanomista jos leffassa sanotaan ykskin kirosana. Homoseksuaalisuus on vakava synti, eikä seksiä saa harrastaa ennen avioliittoo. Kahvi, tee, alkoholi, tupakka ja huumeet tottakai on kaikki ehdoton ei. Siitä tullaankin seuraavaan asiaan, nimittäin ihaniin kahvitteluhetkiin mun rakkaiden ystävien kanssa ja ylinpäätään kahvin juotiin!


Teetä mä täällä saan juotua, koska sitä on helppo keittää ja ostan vaan omat teeni, mutta keneltäkään ei löydy kahvinkeitintä nii se on vähän hankalampi! 
Toinen iso miinus tässä pikkukylässä on, ettei täältä löydy Starbucksia!!

Viidentenä on ehdottomasti suomalaiset karkit ja suklaa! Fazer henkeen ja vereen!
Tässä tätä postausta kirjottaessa ihan huomaamatta uppos melkein koko levy Fazerin Lontoonraetta :D


Myöskin irtokarkit suomessa on jotain niin taivaallista! 

Tässä mun lempparikarkkeja! Mä on salmiakki-ihminen! :D 

Tää ei oo kopioitu netistä :D
TYK! TYK! TYK!

Mulla on myös ikävä tykkiä! <3
Ja ylinpäätään suomalaista lukioo ja koulujärjestelmää. Täällä tuntuu kun ois yläasteelle palannu!
Koulussa on tosi tiukat pukukoodit: 
-Paidan pitää peittää olkapäät, tissivaon ja maha ei saa vilkkua.
-Alusvaatteita pitää käyttää, haha! (mistähän ne sen tietää jos ei käytä)
-Shortsit ja hameet pitää olla reiden puoliväliin ja/tai sormenpäihin asti käden roikkuessa rentona sivulla
-Housuja ei saa käyttää "pussimaisesti" tai lantion alapuolella.
-Ei pyjamassa kouluun.
-Hattuja/huppuja ym ei saa pitää sisällä
-Kengät jalassa koko ajan
-Vaatteissä ei saa olla kuvia/tekstejä, jotka viittaa: huumeisiin, alkoholiin, tupakkaan, aseisiin, seksiin, väkivaltaan, rasimiin tai mihinkään laittomaan.
-Näkyvät lävistykset, paitsi korvakorut ja nenäkorut kielletty.
-Vahva ja tumma meikki kielletty.
Juu ei meillä suomessa, tai ainakaan tykissä!! :D
Jälki-istuntoo voi joutua todella helposti, myöhästymiset ja poissaolot on todella paha juttu! 
Musiikkia ei saa kuunnella välitunneilla ja puhelimet otetaan pois toisesta huomautuksesta, jos niitä käytetään tunnilla.
Muutenkin, ihan niin kuin varoteltiinkin, täällä mut on tosiaan palautettu lapsen tasolle..

Kaikesta huolimatta hyvin täällä menee! :D

Pyöräytin tässä tänään myös yhden ison asian, jota suomessa rakastan:
Karjalan piirakoita!!!


Oon myöskin monesti leiponut pullaa ja korvapuusteja, njam :)

3 kommenttia:

  1. Tää oli mielenkiintonen postaus!

    VastaaPoista
  2. Tosi hyvä teksti Pöri! Ja totisinta totta kaikki!! Rupes ihan naurattamaaa, koska voin uskoo millä kevyellä agrella oot kirjottanut tätä. ja toi suklaalevy. Perus! :D Ikävä myös sua mun rohkee tyttönen! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos:) No todellakin joissain kohdissa tuli höyryt päästeltyä haha! Mullakin on kauhee ikävä sua ja oon onnellinen että sait itekkin asiat nyt sujumaan siellä!<3

      Poista