Isä olen täällä maailman toisella puolen,
Ja laulan pappadaduda pa pappa du dadappa!
Äiti älä pelkää kyllä pidän itsestäin huolen,
Ja laulan pappadaduda pa pappa du dadappa!

sunnuntai 26. elokuuta 2012

Osaan sanoa kymmenellä kielellä kiitos, osaan hyvää uutta vuotta toivottaa. Mutta aamuöisin loistavaa tähteä en kiinni saa..

Nyt on reilu 2 viikkoa vierähtänyt, mutta koti-ikävään en vieläkään ole tottunut.. Ensimmäinen kouluviikko on takana päin ja ihan kivaa on ollu! Tein ittelleni aluks aivan liian vaikean lukkarin, tai siis sellaisen minkä voisin suomessa tehdä, mutta englanniks kyseiset aineet osoittautuivat vähän turhauttaviks.. Matikan vaihdoin helpompaan, jotta läksyihin ei menis koko iltaa, espanjan vaihdoin anatomiaan/fysiologiaan mikä on ihan huippua, tosin sielläkin osa asioista opetetaa suomessa jo ysiluokalla, mutta tehdään kaikkee jännää, esim testataan meidän veriryhmät! Ja sitten maailman historian vaihdoin köksään :) Älysin, ettei mun oo mitään järkee täällä opiskella itteeni puhki, koska näitä opintoja ei lasketa suomessa.. mielummin meen mistä aita on matalin ja pidän hauskaa tänä vuonna :p

Snake River High School

Vielä en kertaakaan viime viikolla päässytkään vielä koulubussin kyytiin, joten kokemuksia ja kuvia siitä en voi vielä kertoo :D Täällä saatiin myös perheen lisäystä, sillä yksi host-veljistäni sai toisen lapsen! Pikku Natalia syntyi tiistai-yönä n. 2 aikaan :)


Kaikista parhaiten täällä olen tutustunut toiseen vaihtariin, Luisaan saksasta, koska meillä on 2 yhteistä tuntia! Luisa on ollut täällä vasta viikon. Meidän koulussa on yhteensä 7 vaihtaria! Mun ja yhden japanilais-pojan lisäksi tytöt norjasta, thaimaasta ja kiinasta ja 2 tyttöä saksasta.

Tiistaina käytiin katsomassa koulun näytelmä the Secret garden, jossa mun host-sisko näyttelee intialaista tanssijaa.  Eilen, eli perjantaina käytiin ratsastamassa meidän naapurien hevosilla ja täytyy kyllä sanoo et englantilaiseen tyyliin tottuneena länkkäri tyyli oli aika tylsää.



Tässä myös pari kuvaa perheen lemmikeistä, elikkäs 4 koiraa ja fretti :p Sit näillä on viel kissoja mut ne on ulkona eikä niitä paljoo näy :D


maanantai 20. elokuuta 2012

First day of school!

Ensimmäinen koulupäivä! Tänään en vielä päässyt keltasen koulubussin kyytiin, sillä mun host-äiti vei mut ja  Katerinan koululle jo vähän aikasemmin, koska Katin piti vielä muuttaa lukkariaan.


Ensimmäisenä mulla oli Aerobics class, joka on siis liikuntaa, mutta ei se ihan perus p.e. tunti. Tänään ei vielä tehty mitään, vaan käytiin läpi kaikkea kurssiin liittyvää. Seuraavana mulla oli fysiikkaa. Saa nähdä miten siellä pärjään:D Meidän kaikkien piti siellä lukea pätkä ääneen, mutta ihmiset ei tienny et mä oon vaihtari ennen kun se tuli esiin tunnin lopulla, vau en tienny et oon ihan niin hyvä puhumaan, haha! :D
Kolmannella tunnilla on pre-calculus, eli matikkaa. Se on jenkkien vaikeeta matikkaa, mutta mä pitkän matikan lukijana oon käyny tyyliin ne kaikki asiat jo läpi, joten se on mulle vähän niinku englannin tunti, koska matikka osiot mä osaan, mutta ne englanniks on eri juttu.. mut enköhän mä sielläkin sinnittele :P
Sitten olikin lounaan vuoro, host-äiti pakkas eväät meille mukaan, niinku ajattelin tehdä joka päivä, koska ruokana on tarjolla kaikkee roskaruokaa, ja siitä pitää vielä maksaa!
Sen jälkeen oli espanjaa, joka oli siis helpoin espanjankurssi. No sehän olikin sitä ihan perusperusperus juttuja, joten tunnin jälkeen vaihdoin sen astetta vaikeempaan. Vikalla tunnilla mulla olis ollu maailman historiaa, mutta koska espanja vaihtu vikalle tunnille, otin neljännelle tunnille biologiaa, koska paljon muuta ei ollu enää vapaana. Tänään mulla oli siis 2 espanjan tuntia :D

Tänään oli myös 'senior partyt'. Suomessa, kun puhutaan bileistä, yleensä kyseessä on bileet, mutta nämä olivat enemmän get together juttu, eli mentiin porukalla jonkun luo ja vaan hengattiin ja juteltiin ja syötiin :) Se oli kivaa ja sain paljon uusia kavereita!


Tää paikka missä asun, Blackfoot, on siis maaseutua, jossa on pikkuruinen keskusta, ihan niinkun vaan voi kuvitella, pikaruokapaikkoja täynnä. Tää on tavallaan preeriaa, joten peltoja ja muita istutettua kasvillisuutta lukuunottamatta kasvillisuutta ei paljoa ole. Heinää ja kitukasvusia puita ja muuta kuollutta. Lentokoneesta ihmettelin miks pellot on pyöreitä, mut heti maan pinnalle laskeuduttua asia kuitenkin selvisi. Pellot kastellaan isoilla sadettimilla, jotka on kiinni pellon keskellä ja kulkee kuin kellon viisari peltoo ympäri!



 Lämmin täällä on, 30-35 astetta päivisin, mutta luojan kiitos öisin viilenee!  Mun ihan ekana yönä täällä oli vielä lämmin yö ja en pystyny nukkumaan kunnolla vaikka olin kuoleman väsynyt matkasta ja aamulla heräsin hiestä märkänä, ei kiva. Mutta nyt täällä öisin saattaa laskea jopa 15-10 asteeseen, joten ikkuna auki on täydellinen nukkua!
Täällä on harvoin pilvistä, mutta taivaalla on koko ajan joku harsohöttö, ilmeisesti se on ilman kosteuden, peltopölyn ja savun sekoitusta (maastopalojen takia), mutta se on oikeestaan aika kiva, koska se pehmentää aurinkoo:) Ja iltasin, kun aurinko laskee, jo kauan ennenkun kun se on oikeesi laskenut, se ei enää valaise samallailla, kuin esim suomessa loppuun asti, vaan juuri kyseisen taivashötön takia se muuttuu mahtavan neon punaiseksi erittäin kauniiksi palluraksi ja alkaa hämärtyä ennenkuin se on edes laskenut horisontin taa. Jännä :D

Viime viikko meni pitkälti koti-ikävää potiessa ja mulla oli aika vaikeeta.. Lauantaina mentiin aamulla shoppaileen kouluvaatteita ja onnistuin tuhlaan paljon rahaa! Ei täällä mun mielestä oo ainakaan ihan hirveästi halvempaa.. Iltapäivällä mentiin taas veneileen ja oli kivaa:) Eilen, eli sunnuntai aamuna oli taas aikanen herätys kirkkoon :p



torstai 16. elokuuta 2012

Jokainen laittaa kiinni siivet selkäänsä, sen kaiken mitä niist on jäljellä..

Nyt vihdoin sain ostettua läppärin ittelleni, joten blogin päivitys jatkukoon!

Oon siis ehtinyt asustella USAn Idahossa nyt viikon verran ja kaikkea on jo tapahtunu! Välillä on ollu koti-ikävää, mutta onneks Äiti ja Marius on osannu tsempata mua hyvin!:) Ekat päivät meni nukkuessa jet lagia, mutta jo lauantaina mentiin veneileen! Wakeboarding, kneeboarding ja toobing HUIPPUA! lisäks olin ilmeisesti luonnonlahjakkuus, kun nää on hehkuttanu kaikille, että pääsin ensikertalaisena wakeboardille ja kneeboardille kumpaankin ylös ja pysyinkin siellä! :D Siinä menikin koko päivä ja kun illalla päästiin kotiin ei ollu vaikeuksia saada unta!




Sunnuntaina aamulla herättiinkin sitten kirkkoon. Onhan se omalla tavallaan ihan kivaa kerran viikossa saada laittautua ja pukeutua mekkoon, vaikka muuten se ei ihan hirveästi kiinnostaisi:) Iltapäivällä sain jo skypettää Mariukselle, joka helpotti ikävää ja sitten olikin familytime ja pelailtiin lautapeleja ja muuta kivaa! Jo toukokuussa tapaamani Todd ja hänen vaimo Alisha tulivat siis viikonlopuksi käymään! Mulla on yhteensä 10 host-sisarta, mutta heistä olen tavannut vasta 3, koska Katerinaa lukuunottamatta kaikki ovat jo aikuisia ja ovat levittäytyneet ympäri maailmaa Kaliforniasta Espanjaan.

Maanantaina käytiin koululla tekemässä mulle lukkarit. Olisin saanut valmistua, jos olisin ottanut tietyn määrän  tiettyjä aineita, mutta en siis valmistu, koska halusin ottaa kivoja aineita ja pitää kivaa! Kyllä sinne lukkariin pari matikkaa mahtu ihan omasta tahdosta ja paljon liikuntaa! ;)

Tiistaina käytiin nopeasti etsimässä mulle läppäriä, mutta ei vielä ehditty löytää Sitä Oikeaa ;) Illalla mentiin ilmeisesti johonkin tanssiasiin. Tai siis se oli enemmän nuorille sellanen kirkon ulkoilmadisko :D Tutustuin paljon uusiin ihmisiin ja mulla oli tosi hauskaa!

Eilen siis käytiin Idaho Fallsissa, kun pikku Blackfootista ei mulle sitä konetta löytyny, mut siellähän Se Oikea sitten sattui kohdalle! :D Sitten pitikin kiirehtiä kotiin viemään Kat näytelmäharjotuksiin, niinkuin jokainen arkipäivä tähän mennessä ja suunnattiin Cherien, mun host-äitin kanssa Mother&Daughter partyihin, eli mentiin eka syömään ja porukalla keilaamaan. Aluks olin johdossa hyvä vauhtia, mutta sitten onni kääntyi ja hävisin koko pelin :D

Matka tänne sujui ihan hyvin. Keskiviikko-aamuna herättiin aikasin ja lennähdettiin yhdessä Mariuksen kaa Pariisiin. Helsingissä piti sanoa rakkaalle äitille heipat ja heti tirahti pari kyyneltä..Onneks siinä vaiheessa oli vielä Marius lohduttamassa<3 Pariisissa vietiin eka laukut hotellille ja sitten suunnattiin keskustaan! Käytiin ensiksi Notre Damella ja siitä matka jatkui etsimään Louvrea ja lasipyramidia. Siinä matkalla ehdittiin käydä syömässäkin:)


Notre Dame



Louvre

Lasipyramidin jälkeen matka jatkui kohti Eiffel-tornia, joka olikin sitten aivan upea. Harmi, ettei uskallettu jäädä sinne odottelemaan hämärää näkemään sitä valaistuna, koska ei haluttu ottaa riskiä että ei jostain syystä päästäkkään hotellille enää ja missataan lennot! Asusteltiin siis lentokenttähotellissa kaukana keskustasta.




Pakollisten 'Suudelma Eiffel-tornin alla' -kuvien jälkeen alettiin hipsiä kohti metroasemaa, mutta matkalla kohdatiin pilakuvapiirtäjä, jolla oli tosi hieno mallikuva kädessään. Marius olisi jatkanut vaan matkaa, mutta mä halusin hauskan muiston Pariisista! No hauska muisto siitä todellakin tuli, sillä tingittyämme kovan hinnan alas, loppujen lopuksi piirros joka saatiin oli kuin pikkulapsen töherrys :D Vaikka sillä hetkellä ketuttikin, nyt naurattaa jo kunnolla!:D Sitten hipsittiin sinne metroasemalle ja hurautettiin metrolla lähimmäksi hotellille vievän junan pysäkkiä, mutta sitä etsiessä eksyttiin hieman ja yritettiin kartan kanssa suunnistaa ja välillä kysyttiin apuakin ja ties mille huora-kujillekkin välillä jouduttiin. :D Sitten löydettiin pysäkki ja päästiin onnellisesti takaisin hotellille aikalailla tasan klo 22! Taidettiin valvoa melkein koko yö keskutellessa ja muistellessa meidän ihanaa aikaa yhdessä ja välillä itkiessäkin.. Pahin oli kuitenkin, kun piti lentokentällä sanoa heipat ja mä rääyin siellä täyttä päätä..:( Onneks nähdään taas jo ihan pian <3

keskiviikko 1. elokuuta 2012

Viikon päästä matka jatkuu!

Hupsista kun tää blogi ehti jo ihan unohtua..

Nyt on pari  viikkoa suomessa mennyt vähän liiankin nopeasti Tampereen ja Ähtärin väliä sahatessa.. Kesästäkin päästiin parina päivänä nauttimaan ja paljon on grillattu!
Viime viikon tiistaina käytiin tytsyjen kanssa viettämässä mun, Ainon ja Essin läksiäisiä tutussa ja turvallisessa New York -ravintolassa! Aino onkin jo viikon Saksassa viettänyt, kun Essi taas lähtee Espanjaan vasta kuun lopulla!


Viime viikonloppuna käytiin Mariuksen kanssa vauhtiajoilla katsomassa Eriniä, Palefacee ja PMMP:tä! Kyllä PMMP vaan on niin mahtava livebändi!


Eilen myöskin näin uudestaan Essiä luultavasti viimeistä kertaa ja suunnattiin piknikille koskenrantaan. Essillä oli mukana pikkupullo kuohuvaa ja käytiin ostamassa mansikoita ja kohotettiin pahvimukit uusille kokemuksille! :D
Vielä on siis viikko aikaa nauttia Suomesta ja kavereista, kun ens keskiviikkona suunnataan Mariuksen kanssa Pariisiin!


Ehdin kirjoittaa yhden postauksen valmiiksi vielä Ranskassa, mutta unohdin julkaista sen joten tässä sekin..!


Sunnuntai 15.7.2012

 Tiistaina käytiin vielä kerran Tomin kanssa vuorilla, tällä kertaa patikoimassa! Kamerakin tuli mukaan ja vielä akku täynnä, mutta ilma ei suosinut kuvaajaa.. pilvistä ja välillä satoi vettäkin.. Matkaa tais kertyä vähintään 15km koko ajan ylös ja alas kiivetessä ja pari kertaa polulta eksyessä ja aikaakin meni tuplasti suunnitellusta:D Takasin tulo matkalla pääsi ukkonenkin yllättämään.. Matkan varrella pari kertaa mietittiin pitäsköhän kääntyä takasin, mutta suomalaisella sisulla ei haluttu luovuttaa ja kun oltiin päästy kääntymispaikkaan olisin voinut jäädä siihen vaan makaamaan ja alottaa vuoristoelämän! :D Mutta paluumatka menikin paljon paljon nopeammin, eikä tuntunut niin raskaalta:) Seuraavana aamuna sai onneksi nukkua pitkään, kun työvuoro alkoi vasta kymmeneltä ja kyllä se uni maistui!






Tuolla kun tosi kaukana näkyy toi korkea huippu, niin sinne ja takas  käveltiin!





Torstain toiseksi viimeinen työpäivä menikin tosi nopeasti ja kivasti, kun käytiin tyttöjen kanssa Leilaa ja poikia moikkaamassa ja Mervi, sekä pikku-Vernerikin tulivat! Muuten en tainnut keskiviikkona ja torstaina mitään erikoista tehdä, kun en edes muista mitä tein..

Perjantaina olikin viimenen työpäivä Toran ja Ylvan kanssa ja illalla syötiin taas intialaista ruokaa sen, ja Annan viimeisen koulupäivän kunniaksi ja jälkkäriksi syötiin mun lauantaisten synttärien kunniaksi vielä söpöt leivokset ja lahjankin sain! Kauniin rasian sveitsiläistä suklaata! Kiitos vielä Anna ja Björn:)


Eilen oli siis mun synttärit ja aamulla kipaisin kaupassa kakkuaineksia ostamassa ja sitten hipsin Even luokse ja pyöräytettiin makoisa kakku Kinuskikissan reseptillä hieman eri koristeluin ja NAM, kun oli hyvää!


Olin lupautunut neljän aikaan vielä katsomaan Lucan ja Mion perään muutaman tunnin, kun Leila ja Anna lähtivät Annecyyn, kunnes Tomi tuli töistä. Pidettiin sitten poikien, naapurin Pinjan, Pinjan äidin Tiinan ja Even kanssa oikein kakkukestit.:) Kun Tomi tuli töistä päästiinkin Even kanssa valmistautumaan ja laittautumaan iltaa varten, joka vietettiin Genevessä ja napattiin sieltä vielä Leenakin messiin!:)




Tänään on luvassa pakkailemista ja lahnaamista, koska Ranskalaiseen tapaan sunnuntaina ei oikein mitään voi tehdä, kun kaikki on kiinni! Vielä yksi yö ja huomenna kotiiiiiiin!<3