Isä olen täällä maailman toisella puolen,
Ja laulan pappadaduda pa pappa du dadappa!
Äiti älä pelkää kyllä pidän itsestäin huolen,
Ja laulan pappadaduda pa pappa du dadappa!

sunnuntai 28. lokakuuta 2012

Ja mun unessa saapuu se pimeä, mun rakas ei muista mun nimeä, ja ulkona huutaa outo tuuli..

Maanantaina meillä ei poikkeuksellisesti ollut tanssituntia, joten meillä oli mun ensimmäinen Family Home Evening! Eli siis mormonijuttuja, joka pitäs joka maanantai-ilta olla, mut meillä sattuu silloi oleen tanssi joten ei olla saatu pidettyä. Cherie pyysi mun leipoon jotain suomalaista herkkua sen takia, niin määpä pyöräytin korvapuusteja! Ideana on siis viettää perheen kanssa yhteistä aikaa ja ehkä pitää joku "oppitunti". Me puhuttiin turvallisesta netin käytöstä, josta meillä ainakin kotona puhuttiin jo monta vuotta sitten!

Tiistaina oli sit taas kirkkotanssit! Kuulostaa varmaan joltain tosi laimeelta, mut ne on ihan sika helmiä! Pääsee hengaan kavereiden kanssa ja tanssiin ja pitää hauskaa! :)
Katerinalla on tässä jaksossa Parenting development -kurssi, jossa siis saa feikkivauvan viikoks hoidettavaks! Mä en kyllä tajua, miks ihmiset ottaa sen kurssin, koska kaikki kenellä se on valittaa nii paljo siitä koko ajan! Katerina sai siis tiistaina sen vauvan viikoks, ja ei, se ei oo mikään jauhosäkki vaan kunnon nukke joka parkuu hiton kovaa, jota pitää oikeesti ruokkia ja vaihtaa vaippa monesti päivässä, joka herättää ainakin 5 kertaa yössä ja kaikkee, huhhuh! Mä potkin Katerinan ulos meijän huoneesta täks viikoks, mut ei sekään paljoo auttanu, koska silti mä heräsin yks yö sen nuken rääkymiseen, vaikka välissä oli 2 suljettua ovee ja korvatulpat!!! :D onneks enää 2 päivää jäljellä! :D

Keskiviikkona sitten koulussa Anatomy&Physiology -tunnilla jouduttiin kirjottaa essee munuaisten toiminnasta! Siinä täyty osata nimetä siis ihan kaikki nefronin osat ja kaikki verisuonet jotka munuaisissa kulkee englanniks tottakai, sit piti osata selittää itse munuaisten toiminta, miten ne puhdistaa veren, jokainen vaihe kerrallaan ja minähän osasin!! jee :D tai ainaki musta tuntuu et se meni hyvin... Sitten mulla oli myös fysiikan koe joka kanssa meni varmaan ihan hyvin :p

Sekä tiistaina että keskiviikkona jäin taas koulun juoksuradalle juokseen! Oon juossu täällä tosiaan aika paljon, justii välttääkseni +10 -säännön toteutumista :D Kuntokin on siinä noussu kohisten ja keskiviikkona juoksin 45min väsymättä! 

Meillä on taas parin viikon päästä koulussa tanssiaiset, joihin lupaudin host-siskoni kanssa menemään! Ne on siis tällä kertaa tyttöjen valinta, joten mäkin päädyin pyytämään sinne Katerinan deitin kaveria, jotta olis sit kivempaa kun pojatkin tuntee toisensa. Meillä on kuitenkin ryhmä-treffit luvassa, koska myös Luisa deittinsä kanssa aikoo liittyä meidän seuraan! Nyt sitten suunnittelemaan mitä me meinataan tehdä! Kyseessä on siis Buddy Dance, johon meille tulee joku teema, jota me ei vielä tiedetä ja ideana on pukeutua deitin kanssa samanlaisiin vaatteisiin :D

Torstai-aamuna ku herättiin, niin ulkona odotti yllätys!! Ensilumi oli satanu maahan jee:)



Illalla sitten alko sateleen lisää lunta ja pakkohan mun oli mennä tanssitunnin jälkeen ottaan parit vetkulakuvat sinne lumen sekaan! :D


Perjantaina oli Katerinan 16v synttärit! Illalla käytiin syömässä kiinalaista, mutta oikeen muuta kivaa ei voitu tehdä, koska Katerinalla oli illalla koulun orkesterin konsertti yhdenssä halloween tapahtumassa.. Tänään kuitenkin saatiin vihdosta viimein synttärikakkuakin, njam! 


Lauantaina suunnattiin sitten Katien, Janalycen ja Chelsean kaa Pocatelloon kattoon footballin Idahon mestaruuskisojen karsintapeliä, jonka meidän koulu siis tietenkin voitti! :D Illalla sen jälkeen oli sitten bileet, joissa oli ihan helmee:) Siellä oli laitettu kunnon valot ja kaikki ja oikeen DJ:kin oli soittamassa! Siellä sitten tanssittiin ja syötiin pitsaa kunnes oli aika hipsiä kotio nukkumaan:)


Se on syksy ny! Lumisia vuorimaisemia Pocatellosta!  
Halloween lähestyy kovaa vaihtia ja se on siis keskiviikkona! Halloweenhan täällä on tosi iso juttu ja ensviikolla onkin siis luvassa tiistaina yhdet halloween bileet, keskiviikkona pitää kouluunkin pukeutua ja illalla mennään trick or treat kierrokselle!! :D 

lauantai 20. lokakuuta 2012

Mä en avaa ulko-ovea, siellä väijyy tulevaisuutemme historia, enkä maton alle kurkista, sinne lakaistu on viattomuus maailmasta..

Viimeviikon sunnuntaina skypettelin taas Ainolle Saksaan epäilyksettä pitkästä aikaa! Juteltiin reilu kolme tuntia ja juttua olis riittänyt vielä lisääkin! 
Huomenna onkin sitten Espanjassa asustelevan Essin vuoro!:)

Taaskaan ei ole kauheesti mitään kummempia tapahtunut joten viime kirjotteluista ehti vierähtää jo viikko!
Maanantaina meillä oli koulussa paloharjotus, eli alko palohälyttimet pirisee ja jouduttii poistuu rakennuksesta..ihan samallai ku Suomes :D

Tiistaina tehtiin Caramel apples, eli nimensä mukaan omena joka dipataan karamelliin :D Taas yks niistä asioista, joita mä en oikeen ymmärrä.. täällä syödään paljon outoja ruokayhdistelmiä, esim Rootbeer floats, eli siis jäätelöö rootbeerissä tai missä tahansa limpparissa! Okei niitä näkee myös Suomessa mut ei luoja jätski jätskinä ja limppari limpparina, ihan niinku myös karamelli ja omena erikseen, kiitos! :D Karamelli keitettiin siis ite ja se oli hyvää pelkiltäänki! Sitten vähän snickers-rouhetta päälle viä nii kyllä kelpaa:)  


Täällä alkaa olla jo tosi kylmä kanssa, joten piti käydä ostamassa pari lämmintä hupparia ja villasukat on tottakai ahkerassa käytössä! 
Myöskin mun vaihtovuodesta alkaa olla jo 1/4 takana!! 

Tänään sitten käytiin Luisan, Terrelin ja hänen tätinsä Denicen kanssa Idaho Fallsissa!
Ensin käytiin leffassa kattomassa Pitch Perfect! Se oli huippu hyvä ja kun se Suomeen asti ehtii rantautua, nii suosittelen! 
Se on siis musikaali jossa on vähän isompikin ripaus komediaa mukana! Musiikkikohtaukset on aivan upeita!




Tässä elokuvan traileri: http://www.youtube.com/watch?v=siEHekc-1oE


Sen jälkeen käytiin syömässä firehousessa, joka on siis ihan kunnon ravintola eikä mikään pikaruokapaikka!  Me mentiin baarin puolelle istumaan. 



Vaikka olisin voinu tilata vaikka kunnon pihvin, niin päätin maistaan Cesar salaattia lohella! Ja oli muuten ensimmäinen kerta kun söin kalaa täällä, kun ei täällä sisämaassa syödä kalaa, mikä on munlaiselle kala-ahmatille kyllä ISO miinus! Niinkun vähän valitessa pelkäsinkin, niin lohi oli myös vähän kuivaa.. :( Ei ole ensimmäinen kerta kun syön kuivaa lohta ravintolassa.. yleensä en enää liian monen pettymyksen takia tilaa lohta, mutta nyt oli pakko saada! Vaikka suomessakin ravintola-annokset on isoja, niin täällä ne on ihan jättejä! Täällä on myös normaalia ottaa loput ruuat kotiin, jota mä en ainakaan ikinä suomessa tee.. päädyin siis pakkaamaan yli puolet mukaan :D


Syömisen jälkeen, ennen kuin lähettiin kotiin päin käytiin vielä ostamassa kahvit ja mä nappasin mukaan myös teetä aivan ihanissa rasioissa! Mä rakastan kaikkia tällasia juttuja ja aion ostaa koko sarjan, niitä oli ainakin 7 erilaista! Ainoo vaan, että hintaakin oli jonkin verran, mutta onneksi mulla on koko vuosi aikaa! Nyt nappasin mukaan Earl Greytä, sekä Vihreetä teetä kookoksella, inkiväärillä ja vanilijalla maustettuna!
Sain myös kesällä Ranskassa ollessani toiselta perheeltäni synttärilahjaks Sveitsiläistä suklaata järjettömän kauniissa peltirasiassa, jotka haluan myös kerätä kaikki! Niitäkin on 4 erilaista sitä sarjaa. Hyvä syy matkustaa taas Sveitsiin uudestaan!;)


lauantai 13. lokakuuta 2012

And those, who were seen dancing, were thought to be insane by those, who could not hear the music..

Jee, sain taas paketin äitiltä ennätysvauhtia perille viikossa!! Muilla paketeilla on siis kestäny reilu 2vk. 
Isossa paketissa oli talvivaatteiden lisäks paaaaaaljon herkkuja joilla luulis taas vähän aikaa pärjäävän :D 


Sain myös mummilta ihanan kortin:

"Niinkuin Mikaela ja Marius", mummi kirjottaa <3
Muumikortti oli oikein osuva, koska rakastetaan Mariuksen kanssa molemmat muumeja yli kaiken!!
Kiitos molemmille mummuille kaikista korteista!! <3

Torstaina koulupäivän ja tanssituntien jälkeen kun pääsin kotiin niin autollista löyty jotain ällöttävää! Mun host-veli Jonathan kaverinsa Tonyn kanssa oli ollu metsästämässä ja saanu saaliiksen peuran! Siellä ne sitten niitä lihoja perkas ja mä tottakai menin kattelemaan, koska täytyyhän mun nyt oppia sitten kun Marius siirtyy noihin vähän isompiin eläimiin;) Nyt on sitten luvassa monta peurapaistia, nam!

Viikonloppu alkoi perjantaina aamulla sitten taas yllättäen lenkillä, koska illalla oli luvassa meidän International Pancake Party!!
Mä tein ihan perus suomalaisen pannarin, joka muuten maistu näin pitkästä aikaa niin taivaalliselta! Luisa teki saksalaisia pannareita, eli meille näin tutummin lättyjä! Nimettiin lätyt sitten uudestaan Eurooppalaisiksi pannareiksi, koska samallailla ne joka maassa tehdään, mutta joka maa kutsuu niitä omikseen. Mun host-perheelle ne oli siis tuttuja nimella ruotsalaiset pannukakut :D Tarjolla oli myös amerikkalaisia pannukakkuja ja  Bryson toi "feikki saksalaisia pannukakkuja", eli joskus aikanaan hänen suvun saksasta tuoma resepti, jollasista Luisakaan ei siis ennen ollut kuullutkaan:D Ne muistutti suomalaista pannukakkua niin, että se tehtiin kans yheks isoks levyks, mut koostumus ja maku oli eri.. Niitä sitten mässäiltiin hymy suin! Amerikkalaiset pannarithan perinteisesti syödään voin ja siirapin kanssa, mutta tällä kertaa meillä oli tarjolla myös vaapukkahilloo ja mun perheelleni tuliaiseks tuomaa lakkahilloo, jota ennen tätä ei oltu uskallettu edes avata. Täällä päin kun lakka ei kasva, niin eihän sit kukaan tienny mitä se on :D
Syömisen jälkeen pelattiin sit peliä "apples to apples". 
Täällä on niin paljon huippu lautapelejä, joita ei suomessa oo, tai ainakaan mä en oo ikinä nähny.. 
Kaikkein huipuinta on, että mun perheellä on Menolippu -lautapeli pohjoismaista, eli Suomihan se sieltä löytyy!

Tänäänkin aamu alkoi lenkillä ja kotiin päästyäni paketti odotteli sängyllä! :)

keskiviikko 10. lokakuuta 2012

En silti odota tai toivo hämärää, en vaikka kauniimpana kaiken silloin nään..

Nyt on loman jälkeen melkein yks kouluviikkokin hurahtanut ja viikonloppu taas häämöttää! 
Mulla tuli eilen kaks kuukautta täyteen täällä oloa, eli vielä on vähän vajaa 8 jäljellä. 

Toinen lomaviikko alkoi maanantaina surullisilla uutisilla, kun perheen ukki nukkui pois 91-vuotiaana. 
Se siis tiesi hautajaisia ja  loppuviikosta 9 perheen kymmenestä "lapsesta" puolisoineen ja lapsineen tuli siis kylään eri puolilta maata, 
ainoastaan Espanjassa asuva Heidi ei päässyt ymmärrettävästi tulemaan.
Voi luoja sitä hulinaa, kun 15 alle 10v lasta pakataan pieneen taloon viikonlopuksi!
Onneksi nyt on kaikki palannut omiin koteihinsa ja rauha palannut taloon! :D

Itse hautajaiset olivat mielenkiintonen kokemus, ensinnäkin täällä ei ole tapana pukeutua mustaan hautajaisissa. "Me ollaan mormoneja, me puetaan mitä halutaan", kerto mun host-sisko. 
Toiseksi, ukki oli ollut USAn sotilaana toisessa maailmansodassa, joten hän sai kunnialliset hautajaiset ja armeijan sotilaita oli paikalla, huhhuh mitä robotteja! 
Myöskin tuli tutuksi "the 21-gun salute", eli 7 sotilasta ampui ilmaan yhtäaikaa 3 laukausta 
kunnioitukseksi hänen palveluksestaan maalle.
Sain myös oppia tuntemaan hänet paremmin, sillä hautajaisissa kerrottiin paljon iloisia ja koskettavia tarinoita hänen elämästään. Se ukki, jonka minä ehdin kolme kertaa tapaamaan, oli jo vanhuudesta vihainen mies, johon ei oikeen saanut enää kontaktia, mutta nyt minäkin tiedän kuinka hieno ihminen hän oli. 
May he rest in peace.

Lomaviikolla ennen hautajaisia ehti kuitenkin muutakin tapahtua! Tiistaina käytiin siis siellä Fort Hallin intiaanireservaatissa Buffalo Burgerilla ja oli muuten ihan hyvää! Tai siis muuten normi hampurilainenhan se oli, mutta pihvi oli buffalon lihaa.



Viikonlopun ja alkuviikon hulinan jälkeen tänään oon siis nauttinut ihanasta rauhallisuudesta!
Huomenna meillä on koulussa Mid-Term eli ensimmäinen jakso on nyt puolivälissä, täällä niitä onkin vaan 3.

Sain myös tänään mun koulukuvat, oikeen viimesen päälle Suomi-tyttö -look, kun on valkonen mekko ja sininen tausta!
En ymmärrä, miks tyttöjen piti pukee mekko päälle, vaikka kuvassa ei näy kun olkapäät :D


tiistai 2. lokakuuta 2012

On niin helppo hautautua tyhjiin kasvoihin, stop-merkin kohdalla vain kiihdyttää lujemmin..

Harvest break!
Ensimmäinen lomaviikko alko maanantaina löhöilyllä ja mässäilyllä, kun maattiin Katerinan kanssa melkein koko päivä sohvalla kattomassa elokuvia! Illalla oli kuitenkin tanssitunti, jolloi päästii ylös sohvalta :D
 Tiistai aamulla Katie ja Coby tuli hakemaan meidät taas ratsastaan:



Hullu poni!
Tää meidän laiskotteluteema jatku koko alkuviikon, koska myöskin tiistaina ratsastuksen jälkeen lösähdettiin sohvalle kattoon leffoja, mutta sitten tuli sellanen fiilis, että en voi koko päivää vaan sohvalla maata, niin päätin lähtee lenkille! Tuli ihan mahtava fiilis, koska vaikka koko kesänä en mitään tehny, silti jaksoin 5 mailin lenkistä ainakin 4 mailia juosta! 
Kävin lenkillä myös keskiviikkona ja torstaina, mutta sitten tuli stoppi.. Torstaina lenkillä pitkästä aikaa juoksemiseen tottamattomata alko polveen sattua, enkä voinut suoristaa sitä! Siinä jäi sitten torstaina tanssituntikin välistä ja vielä perjantai-aamuna polveen sattui, joten palattiin sohvalla löhöilyyn :D
Perjantai-iltana käytiin vielä football-peliä kattomassa Luisan kanssa ja saatiin hyvällä tuurilla molemmat t-paidat! Siellä siis aina heitellään t-paitoja ja karkkia ja pieniä lelujalkapalloja katsomoon.. lelujalkapallon sain mun ihan ekassa pelissä!

Lauantai-aamuna olikin sitten herätys kello viisi reikä reikä ja lähettiin huristeleen kohti Salt Lake Cityä! Siellä olikin sitten ensimmäiseks luvassa kastejuhla. Kastejuhlan jälkeen mentiin Katerinan kanssa Toddin ja Alishan luo, Todd on siis yks mun kymmenestä host-sisaruksesta, joka on asunut 2 vuotta suomessa eli puhuu aika hyvää suomee ja jonka tapasin jo toukokuussa, kun he olivat Alishan kanssa suomessa käymässä!
Todd ja Alisha vei meidät sit kaupungille nähtävyyksiä kattelee ja shoppaileen!







Jotain tuttua sieltä Salt Lake Citystäkin löyty!


Kaupunki kierroksen jälkeen palattiin sitten kotiin, tilattiin pitsat ja ylläripylläri lösähdettiin sohvalle kattomaan 27 dresses!
Sen jälkeen pelailtiin lautapelejä ja pidettiin hauskaa ja illalla vielä katottiin The Hunger Games!

Sunnuntaiaamuna syötiin aamupalaks tottakai pannareita ja oli ihanaa juoda Dumle-kaakaoo muumimukista!! Toddilla ja Alishalla on ihan mukava kokoelma mun rakastamia muumimukeja ja Todd oli myös tuonu Dumle-kaakaojauhetta suomesta! Kirkon jälkeen pelailtiin vielä lautapelejä ja katottiin Inception, ennen kun Cherie ja Larry (mun host-vanhemmat siis) tuli hakeen meidät ja lähettiin kotiin päin!

Salt Lake Cityssä tuli myös juotua monta kuppia Starbucksia, kun kerrankin siihen oli mahdollisuus! Mun pikkukylästä kun ei starbucksia löydy..:( !! En myöskään ollu tätä ennen kahvia juonu kun kun kerran mun tänne tulon jälkeen, koska myös kahvi ja tee on mormoneilta kielletty eli kahvinkeitintä ei keltään löydy...

Nyt on meneillään toinen lomaviikko! Kohta auton nokka kääntyy kohti Fort Hallia, eli viereistä intiaanireservaattia, jossa käydään syömässä buffaloburgerit!

Myöskin justii tätä kirjottaessa äitin lähettämä paketti villasukkia, villapaitoja ja fazerin suklaata pääsi perille!