Viime viikonloppuna osallistuin mun järjestön järjestämälle reissulle New York Cityyn. Reissun nimi oli Extended Weekend in NYC,
eli matkustuspäivät perjantai ja maanantai, ja vain kaksi kokonaista päivää Nykissä. Ekana iltana, kun päästiin perille, meillä oli pizza partyt hotellilla,
jolloin meille kerrottiin reissun ohjelma ja totta kai säännöt. Meitä oli siellä kaiken kaikkiaan 49 vaihtaria eripuolilta maailmaa, jotka siis nyt asuu täällä jenkeissä.
Mun kaveri Duyen, joka asuu siis Pocatellossa, tuli kans sille reissulle, mut me ei tiedetty et ollaan molemmat menossa, eikä nähty toisiamme, ennekö oltiin
lastautumassa lentokoneesta ulos Newarkissa, vaikka samalla lennolla oltiin oltu!
Illalla meillä oli vielä vähän vapaa aikaa mennä ihan hotellin vieressä olevaan isoon Outlet ostariin!
Tässä on siis mä ja Duyen, sekä tytöt Brasiliasta Mayara, Amanda ja kolmannen nimee en nyt muista, heh :D
Amanda ja Mayara oli siis mun ja Duyenin kaa samassa huoneessa.
Lauantai aamuna ajeltiin sitten hotellilta, joka siis oli New Jerseyn puolella, itse New York Cityyn!
Eka stoppi oli heti Macy's, joka on siis yks maailman isoimmista tavarataloista, ja siellä meillä oli sit vapaa-aikaa. Mä ja Duyen suunnattiin saman tien
parin korttelin päähän Empire State Buildingiin ja ostettiin liput ylös.. Huhhuh kun oli muuten kallis..
..mutta näkymät ehdottomasti sen arvoset!
Että mä sitten rakastan Nykin arkkitehtuuria! Pilvenpiirtäjiä, uusia ja moderneja, sekä vanhoja ja rumia! Sataman tuntumassa oli jopa Tamperelaisittain
tutun Jugend -tyylin tapasia, vanhoja ja koristeellisia rakennuksia! Tosi kauniita. Tässä yks mun lemppareista! :D
Sitten kun päästiin takasin maan pinnalle sieltä korkeuksista alkokin jo olla lounas aika. Me päätettiin olla kunnon New Yorkereita
ja ostettiin lounaaks Dirty Dogit, Nykin kuuluisat hodarit katukojusta, joita oli IHAN KAIKKIALLA! Samoten Starbuckseja oli ihan joka kadun kulmassa.
Kadut oli myös täynnä tälläsiä kojuja, joista voi kuvassa näkyvien pikku naposteltavien lisäks ostaa päivän lehdet ym.
Sit hypättiin takas bussiin ja suunnattiin Grand Central Stationille!
Käytiin myös Grand Central Stationin kauppahallissa! Oisin voinu ostaa koko kauppahallin ihan tyhjäks!
Sitten hetken kiertelyn jälkeen suunnattiin takas bussille, joka vei meidät kuuluisaan karkkikauppaan, Dylan's Candy Bariin!
Siinä kuitenkin kun odoteltiin bussia sain napattua taas mahtavan "Only in New York.." kuvan :D Tytöt meni sit pyytään poliisia ottaan niistä kuvan :D
Huomatkaa toki hodarikoju ;)
Siellä oli oikeen kunnon iso suklaalähde..
..ja jotain tosi tutunnäköstäkin löyty! :D
Suklaakin myytiin isoina paloina joista kakun tapaan sai leikata semmosen palan ku halus..
..ja herkullisen näkönen sateenkaariseinä, josta sai ostaa sen värisiä karkkeja ku halus! :)
Sen pikastopin jälkeen suunnattiinkin 5th Avenuelle, jokahan on se kuuluisa shoppailukatu, jossa tosiaan oli ihan mukavan kallista :D
Sellaset alennusmyynnit :D
Totta kai käytiin myös Tiffanylla, ja nähtiin se kuuluisa Tiffany Diamond!
Sitten vielä ennen Dinneriä käytiin pikasesti tsekkaan Rockefeller Center.
Rockefeller Centerin edessähän on aina talvisin Nykin luistelukenttä, mutta kesäsin se on ravintolaterassi.
Kyllä se Suomenkin lippu sieltä löyty!
Matkalla illan viimeseen stoppiin Time Squareen ajeltiin hauskan Flat Iron Buildingin ohi!
Nykissä kyllä näkee jos millasta häröilijää! Tää jätkä tais tosin olla töissä :D
Time Squarella vietettiin sitten pari tuntia ja ehti mukavasta ilta pimetä siinä ja nähtiin Time Square edustavimpaan kellonaikaan myös!:)
Sitten uupuneena pitkän päivän jälkeen takasin hotellille ja seuraavana aamuna herätys olikin sit 6:30 ja päivä alko purjehduksella Vapauden patsaan ohi!
Meidän harmiks sää ei sit ollukkaan ihan niin hyvä, kun oli ennustettu, ja sade tai oikeestaan tihutus alkokin sit maanantain sijaan jo sunnuntaina..
Hehkeinä tuulen ja sateen jälkeen turvallisesti satamassa :D
Sunnuntain ohjelmassa oli sit lower Manhattan, kun lauantaina kierreltiin uptownia.
Käveltiin satamasta ensin Wallstreetin ja New Yorkin Stock marketin kautta Ground Zerolle.
Ground 0 on siis se alue, jossa World Trade Center -twin towerit seiso ennen 9/11 terrori-iskua.
Siellä on siis kunnon rakennustohina vieläkin kesken, kun 2006 aloitettu uusi Freedom tower pitäis valmistua tämän vuoden puolella.
Sunnuntaina kun kerran oli ihana sateinen päivä, pilvenpiirtäjien nimi tuli todella loistoon. Freedom Towerista ei siis näkynyt edes puolia :D
Meidän opas kerto meille henkilökohtasia kokemuksiaan siitä terroristi iskusta.. vielä viikonkin jälkeen tapahtumasta alueella leijaili vieläkin musta savupilvi,
joka siis tapahtumapäivänä oli niin paksu, ettei kuulemma nähny edes puolen metrin päähän. Alueelta löydettiin parin vuoden ajan koko ajan
lentokoneiden ja ruumiinosia, ja kuulemma toukokuun ekalla viikolla vielä löydettiin lentokoneen osa joidenkin rakennusten välillä! Huhhuh..
Sieltä jatkettiin hieman mietteliäinä Soho-alueelle, China Towniin ja Little Italyyn! Ne oli täynnä ihania ravintoloita ja kaiken maailman matkamuistokauppoja..
..joissa myytiin vaikka mitä krääsää!
Sieltä ei tullu otettua kuvia ollenkaan, koska sato vettä ja koko alue oli tupaten täynnä ihmisiä! Noi pari kuvaa on Duyenin kännykällä.
Käytiin lounalla ihan oikeessa Kiinalaisella, syömässä ihan oikeesta kiinalaista ruokaa, eikä mitään amerikkalaista kakkaa! :D
Kanat oli ihan oikeeta kanaa, eikä mitään kananugetteja haha! Oi että oli hyväääää!
Sit keräännyttiin taas bussille ja sateen yllyttyä hieman tuli suunnitelmiin pieni muutos.. Lähettiin ajeleen bussillä ympäri kaupunkia,
kun ei viittiny ulkona sateessa olla. Kuvia yritin toki ottaa, mutta ei niistä mitään tullu. Missattiin sateen takia mm. Central Park ja the High Line,
joka on siis Nykin läpi kulkeva suljettu junarata, joka on nykyään puisto, ja pari muutakin juttua..
Päivällisaikaan mentiin kierteleen South Street Seaporttiin pikku ostariin, jonne saatiin ruokakupongit, ja saatiin siis valita (vaihtoehdoista) mitä haluttiin syödä.
Me Duyenin kaa totta kai sushille!
Sielläkin oli kauheesti matkamuistokauppoja, joista yhdessä eteen tuli ihana yllätys! Lippuhyllyllä oli Suomenlippu esillä! Jee:)
Viimenen juttu, missä käytiin oli sit Brooklyn Bridge!! Hyvänä päivänä se olis ollu ihan täynnä ja oikeesti kovassa käytössä,
mut eihän siellä sateella ketään ollu:D
Sitten pitikin jo sanoo heipat New York Citylle ja ajeltiin hotellille.
Maanantai olikin sitten kotiinpaluupäivä, ja meidän lennot lähti kaikki vähän eri aikoihin. Mun ja Dueyenin, sekä 2 pojan lento lähti vasta iltapäivällä,
joten me ehdittiin vielä mennä sinne uudestaan sinne ostarille!
Jose Ecuadorista, Duyen Vienamista ja Satul Taimaasta, mentiin samalla lennolla Salt Lake Cityyn!
Jose siis asuu kans Idahossa ja Satul Washington Statessa :)
Ootte varmaan Suomessa kuullu siitä Oklahoman tornadosta..? No joka tapauksessa meidän paluulento oli kyllä aikamoista pomppimista koko matkan :D
Huomenna mulla on sit vika koulupäivä ja mun vaihtovuoden vika viikko lähtee käyntiin samalla! Pelottavaa..mutta ihanaa!































































Ei kommentteja:
Lähetä kommentti